Skolevægringsindsats – Skolen Fremdrift – Kigkurren
På Kigkurren har vi en særlig håndholdt skolevægringsindsats, som er målrettet elever med komplekse problemstillinger og massive vanskeligheder med skoletilknytning. Ofte vil denne elevgruppe have flere års skolefravær bag sig. Og ofte vil børnene enten have diagnoser eller udvise symptomer på autisme og/eller angst.
Vores indsats
Vores indsats har et individuelt fokus og tager altid udgangspunkt i det enkelte barn og den enkelte familie. Derfor starter alle forløb med at vi indleder en dialog med barnet og hele familien, hvor vi afdækker baggrunden for det ufrivillige skolefravær og sammen lægger en plan for, hvordan vi bedst muligt opnår en stabil skoleknytning.
Vi inddrager
Vi inddrager altid barnets eget perspektiv og skræddersyr derefter et forløb, der har til formål at få barnet i trivsel og tilbage i en skolesetting.
For indsatsen
For at indsatsen skal lykkes, er det afgørende, at der skabes bæredygtige relationer med udgangspunkt i det enkelte barns interesser og kompetenceprofil. Alle vores lærere har en høj faglighed indenfor skolefagene og er desuden specialpædagogisk uddannede med specialisering i børn med autisme og angst-problematikker. Vi har desuden højt kvalificerede familiebehandlere, der kan rådgive forældrene til at understøtte børnene i at genopnå en stabil skoletilknytning.
Et skolevægringsforløb
Et skolevægringsforløb hos os vil oftest starte i hjemmet, hvor vores højt specialiserede specialpædagogisk uddannede lærere vil danne en relation til barnet og bygge en bro til skolefaglig undervisning. Der vil være minimum 2 hjemmebesøg om ugen og max. 5. Hjemmebesøgene suppleres i opstarten af live 1:1 fjernundervisning af en af skolens specialpædagogisk uddannede faglærere, på sigt kan fjernunderundervisning også foregå i grupper. Alle børn skal have relation til mindst to voksne, så hurtigt som muligt for at opnå maksimal stabilitet i forløbet. Skolen stiller en skole-computer til rådighed, som eleven har i hjemmet og på sigt medbringer i skolen.
Målet for indsatsen
Målet for indsatsen er, at eleven hurtigst muligt kommer fysisk ind på skolen, og som udgangspunkt forventer vi, at det lykkes indenfor to – tre måneder. Herefter fortsætter indsatsen med at opbygge social stamina og opnå tillid til vores skole i et skærmet og skånsomt skolemiljø. Efter en konkret vurdering og på baggrund af individuelle samtaler med barnet og familien, lægger vi en plan for hvordan barnet indsluses i en af vores eksisterende skoleklasser. Det vil både være muligt at starte i et særligt 1:1-miljø og at blive indsluset i en af vores etablerede elev-grupper. Fordi vores skolevægringsindsats en integreret del af vores skole, så vil eleverne altid møde lærere, som de kender fra fjernundervisningen, når de magter at komme fysisk i skolen.
Fakta om skolevægring
Skolevægring kaldes også for ufrivilligt skolefravær.
Børn med skolevægring har næsten altid et stærkt ønske om at få venner, en uddannelse og en skoletilknytning, men fælles for dem er, at de har slået sig på de rammer, som folkeskolen har.
Familier, der er ramt af ufrivilligt skolefravær, har ofte en lang og traumatisk tid bag sig med et højt konfliktniveau og et problematisk samarbejde med skolen. En del af indsatsen er derfor at genopbygge tillid til skolen som institution hos både barnet og forældrene.
Se vores brochure her: Fremdrift-skolevægringstilbud