Kvaliteten i tilbuddet

Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet

Fagligt Center Børne- og ungdomsforvaltningen har d. 7. marts 2023 gennemført anmeldt tilsynsbesøg på dagbehandlingstilbuddet Isbryderen.
I forbindelse med tilsynsbesøget har undervisningstilsynet gennemført interview med henholdsvis tilbuddets ledelse, medarbejdere og udvalgte elever.

Søren Berg har foretaget tilsynet
Stilling: Chefkonsulent i Børne-og Ungdomsforvaltningen, Fagligt Center, Københavns Kommune.

Vurderinger:
Jeg finder, at dagbehandlingstilbuddet Isbryderen giver et undervis­ningstilbud, der følger folkeskoleloven og tilhørende bekendtgørelser.

Jeg finder, at Isbryderens fysiske rammer, der har en stor betydning for elevernes mulighed for at lære, er tilfredsstillende og stringent indrettede i forhold til elevernes behov. Dette særligt for afdelingen på Kigkurren.

Jeg finder desuden, at Isbryderen har en klar og tydelig skoleprofil, og der understøtter en læringsfremmende kultur.

Det er positivt, at undervisningen er opbygget og struktureret på samme måde i alle klasser. Dette er en indsats, som er modelleret efter den didaktiske relationsmodel.

På dagen fremstår den faglige undervisning veltilrettelagt for eleverne, og der ses generelt en god undervisningsledelse, hvor alle elever er med, efter bedste evne.

Jeg finder, at eleverne fremstår glade for deres tilbud, og at sproget elever og elever imellem samt mellem eleverne og personalet er gennemsyret af en gensidig respekt.

Isbryderen fremstår på dagen som et kompetent undervisningstilbud til målgruppen af elever, hvilket tilbuddets faglige resultater fra folkeskolen afgangseksamen maj/juni 2022 underbygger. Her placerer Isbryderen sig pænt i forhold til gennemsnittet for området.

Se hele tilsynsrapporten her: Tilsynsrapport 07.03.2023

 


Socialtilsyn Hovedstaden har d. 13. juni 2022 gennemført anmeldt tilsynsbesøg på dagbehandlingstilbuddet Isbryderen.
I forbindelse med tilsynsbesøget har Socialtilsynet gennemført interview med henholdsvis tilbuddets ledelse, medarbejdere og udvalgte elever.

Socialtilsynet har derudover deltaget i formiddagspause samt frokost på tilbuddets ene afdeling, samt modtaget rundvisning på tilbuddet.
Desuden var Socialtilsynet til stede ved undervisning på de to matrikler, hvor Socialtilsynet observerede undervisningen og samspillet mellem medarbejdere og elever.

Det er Socialtilsynets vurdering, at tilbuddets indsatser er kvalificerede og at de understøtter elevernes skolefaglige, personlige og sociale udvikling.

Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet råder over en kompetent ledelse, der formår at organisere tilbuddets indsatser hensigtsmæssigt, med blik for både normering, ressourcer, kompetencer gennem brugen af lærere, pædagoger og psykologer, der samlet realiserer en socialfaglig indsats af høj kvalitet til gavn for målgruppen.

Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets medarbejdere samlet set fremstår kompetente, med fagligt relevante uddannelsesbaggrunde, omfattende erfaring med målgruppen og specifikt metode- og elevkendskab, der sikrer kvalificerede indsatser der understøtter og udvikler målgruppen. Dette fremgår ligeledes af den tilsendte dokumentation, hvor det fremgår, at der arbejdes med individuelle indsatser med blik for elevernes progression, der løbende indgår i en evaluering og justering af de konkrete indsatser.

Socialtilsynet vurder, at tilbuddet råder over egnede fysiske rammer og at anvendelsen og organiseringen af disse bidrager til understøttelsen af elevernes trivsel og udvikling, ligesom eleverne selv i samtaler med Socialtilsynet udtrykte tilfredshed med tilbuddets fysiske rammer.

Samlet set vurderer Socialtilsyn Hovedstaden, at Isbryderen er et tilbud båret af faglighed, engagement, nysgerrighed og tålmodighed, hvor der tilbydes kvalificerede indsatser der vurderes at bidrage til trivsel og udvikling hos tilbuddets målgruppe.

Se hele tilsynsrapporten her: