Undervisning Artillerivej

Undervisning og dagbehandling
Undervisning og dagbehandling hænger tæt sammen i arbejdet med elever, der har særlige behov, hvor både den faglige udvikling og den sociale og emotionelle trivsel prioriteres. Ved at kombinere de to tilgange skaber vi en helhedsorienteret indsats, som styrker eleverne både fagligt, personligt og socialt.

Undervisning
Undervisningen foregår i henhold til folkeskoleloven og sikrer, at eleverne får en solid faglig uddannelse gennem struktureret didaktik og differentiering. Lærerne tilpasser undervisningen til den enkelte elevs niveau og behov for at sikre, at alle kan deltage og lære. Rammerne i undervisningen skaber struktur, og eleverne testes løbende for at evaluere deres faglige udvikling og sikre progression.

Dagbehandling
Dagbehandlingen fokuserer på elevens personlige og sociale udvikling. Her arbejdes der med elevens trivsel gennem regelmæssige samtaler – både strukturerede og ad hoc – hvor elevens individuelle fokusmål drøftes og tilpasses. Denne proces understøtter deres sociale og emotionelle læring og hjælper med at opbygge selvindsigt og selvregulering. Social læring er central i dagbehandlingen, og eleverne lærer at indgå i fællesskaber og udvikle sunde sociale relationer, eksempelvis gennem gruppeforløb, frikvarter, ekskursioner og pædagogiske måltider, hvor der øves social interaktion og samspil.

Overlap mellem undervisning og dagbehandling
Undervisningen og dagbehandlingen er ikke adskilte enheder, men komplementerer hinanden. Begge tilgange tilpasses den enkelte elev, og den pædagogiske indsats i dagbehandlingen understøtter ofte det, der foregår i undervisningen. For eksempel bruges erfaringerne fra elevsamtalerne i undervisningen, hvor læreren er opmærksom på elevens følelsesmæssige og sociale behov, hvilket gør det muligt at skabe en tryggere læringssituation.

I undervisningen arbejder lærerne og pædagogerne med at give eleven succesoplevelser fagligt, hvilket styrker deres selvværd. Dette kan styrkes yderligere i dagbehandlingen, hvor der sættes fokus på, hvordan eleverne kan overføre deres sociale læring til undervisningssituationer, som kræver samarbejde og kommunikation. Den faglige differentiering og de individuelle læringsmål i undervisningen bygger på elevens personlige udvikling, som understøttes gennem dagbehandlingens fokus på selvregulering og sociale færdigheder.

Skriv til os

32 10 00 03