Vores metoder
Overordnet arbejder vi ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret børnesyn, hvor vi lægger stor vægt på at møde eleverne med en low arousal tilgang. Vi tror på, at alle børn gør det godt, når de kan, og at det er de voksnes ansvar at tilpasse rammerne, så eleverne kan trives og udvikle sig i dem. Vi arbejder med afsæt KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret Anerkendende Praksis) som er en evidensbaseret pædagogisk metode. Her arbejder vi i fællesskab kontinuerligt med elevernes udvikling – både fagligt og behandlingsmæssigt. Vi tager afsæt i forskellige metoder inden for KRAP, for på den måde sikrer vi et struktureret og systematisk arbejde omkring barnet. I vores arbejde børnene og deres familier anlægger vi en mentaliserende tilgang ud fra principperne i mentaliseringsbaseret familiebehandling ved Center for Mentalisering, som har til formål at styrke menneskers indsigt i egne og andres tanker og reaktionsmønstre.
Fordi vi på Kigkurren primært har elever med autismespektrumforstyrrelse, er vores pædagogiske fundament Teacch (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children), som har sit udspring i den kognitive psykologi og et humanistisk menneskesyn. Det handler om at respektere mennesket med autismes måde at være på og altså ikke at stræbe efter det “normale”. Vi benytter derfor alternative kommunikations- og forståelsesfremmende strategier som visualisering og konkretisering, og undervisningsmiljøet er tilpasset systematisk i forhold til tid, rum og indhold. I hverdagen udmønter det sig ved, at teamet omkring det enkelte barn hver uge evaluerer det enkelte barns fremskridt og hvilke tiltag, der vil være relevant i den kommende periode. Der arbejdes systematisk og stilladserende med individuelle dagsplaner.
Desuden arbejder vi naturligvis efter principperne om Low Arousal, der handler om at have en ikke-konfronterende tilgang til at håndtere svære situationer, og forebygge, at de opstår. Desuden er et bærende element i Low Arousal tilgangen, at de voksne altid er ansvarlige for alle situationer og for at tage højde for, at de enkelte elevernes individuelle behov bliver mødt bedst muligt. En anden grundtanke i Low Arousal er, at et eneste, der er uretfærdigt er, at behandle alle ens.
Vi tager desuden afsæt i en miljøterapeutisk forståelse af dagbehandling. Miljøterapi er en løbende proces, hvor behandlingen er integreret som en naturlig del af hverdagen. Miljøterapi bygger på forståelsen af, at alle faktorer i miljøet skal ses som et samlet system, der påvirker barnet. Derfor foregår behandlingen både i det nære miljø i skolen, men på sigt også i det omkringliggende samfund, som den unge med tiden bevæger sig ud i.
Vi arbejder både med selvforståelse og med de problemer, der opstår i hverdagslivet – uanset om det er hjemme ved morgenbordet, i skolen eller ude i offentligheden. Det er vigtigt, at alle omkring eleverne bidrager med deres erfaringer for at se helheden; vi anser altid forældrene for at være eksperter i deres barn og vi lægger derfor stor vægt på deres input og fortælling. Derfra kan behandlingen skræddersys den enkelte. Kun på den måde kan barnets miljø ses som en samlet helhed, hvilket er essentielt for miljøterapien.
På denne måde skaber vi et helhedsorienteret og tilpasset læringsmiljø, som understøtter elevernes individuelle behov og udvikling.